Om Akutrådgivningen
Akutrådgivningen er foreningens ældste tilbud, og det er her rådsøgende kan ringe ind i åbningstiden og få en hurtig rådgivning ud fra deres tanker og situation lige her og nu.
Med akut skal det ikke forstås som decideret krise, men et sted, som rådsøgere kan ringe ind uden en aftale og har mulighed for at være helt anonyme, såfremt de ringer med hemmeligt nummer. Det er en meget lille del af samtalerne, hvor mennesker er i en decideret akut krise.
Vi modtager her alle slags opkald. Det kan være den misbrugsramte, den pårørende, fagpersoner eller andre personer, der har brug for afklaring af emner vedrørende afhængighed og misbrug.
Spørgsmålene er ofte mange i akutrådgivningen. Det kan være alt fra, hvordan rådsøgeren håndterer situationen her og nu, hvor man kan finde hjælp, hvordan man hjælper den misbrugsramte part til at få hjælp osv.
Det forventes ikke, at du har løsningen til det hele, men blot at du kan lytte og formår at være åben og nysgerrig på vedkommende.
Ofte giver det mening at bygge bro til vores samtaleforløb, da det her er muligt for rådsøgeren at få et længerevarende, sammenhængende forløb med samme rådgiver. I samtaleforløbet bliver rådsøgeren matchet med en frivillig rådgiver, der har erfaring med lige præcis det, der fylder hos vedkommende. Sammen kan man komme dybere ned i problemstillingerne og få en grundig, individuel støtte.
Når du i Akutrådgivningen møder nogen, der kan have gavn af et samtaleforløb, informer da rådsøger om, hvordan de ansøger om et samtaleforløb på vores primære hjemmeside, Misbrugsportalen.dk. Hvis rådsøger har brug for at møde andre mennesker, som står i samme problemstilling som dem selv, kan det også give mening at henvise til gruppeforløbene, der ligeledes ansøges om via en ansøgningsformular.
I vagterne på akuttelefonen kan vi virkelig få testet vores kunnen i Den Motiverende Samtale af, da rådsøger ofte kan være så stresset og belastet af deres situation, at de bare gerne vil ud med det hele på én gang. Her kan den motiverende samtales metoder bruges til at danne ramme for samtalen, så man kommer omkring de vigtige ting. Vi anbefaler at samtalerne generelt ikke varer mere end en time, og varigheden svinger som oftest fra 15-45 minutter.
Efter hver samtale på akuttelefonen skal du udfylde et statistikskema med generel info om, hvad henvendelsen drejede sig om – det hjælper os med at kunne få kendskab til vores målgruppe.