Om Akuttelefonen
Akuttelefonen vores ældste tilbud, og det er her rådsøgende kan ringe ind i åbningstiden og få en hurtig rådgivning. Med akut skal det ikke forstås som decideret krise, men et sted rådsøgere kan ringe ind uden en aftale, og har mulighed for at være anonyme hvis de ringe med hemmeligt nr. Det er en meget lille del af samtalerne hvor mennesker er i en decideret akut krise.
Vi modtager her alle slags opkald. Det kan være den misbrugsramte, den pårørende, men også andre i målgruppen.
Spørgsmålene er ofte mange i akutrådgivningen. Det kan være alt fra hvordan de håndterer situationen her og nu, hvor kan de finde hjælp helt konkret, hvordan hjælper de den misbrugsramte pårørende til at få hjælp osv. det forventes ikke at du har løsningen til det hele, men blot at du kan lytte samt være åben og nysgerrig.
Derfor giver det også tit mening at bygge bro over til vores samtaleforløb, hvor det er mulig for rådsøger, at få et sammenhængende forløb, hvor problemstillinger bliver gennemarbejdet, og de kan få lov til at snakke med den samme rådgiver. Når dette er tilfældet, informer da rådsøger om, at vores samtaleforløb søges på vores primære hjemmeside Misbrugsportalen.dk.
I vagterne på akuttelefonen, kan vi virkelig få testet vores kunnen af i den motiverende samtale, da rådsøgere ofte kan være så stressede, og belastet af den situation de er i, at de bare gerne vil ud med det hele. Her kan den motiverende samtale bruges til at danne ramme for samtalen, og komme omkring nogle af de vigtige ting. Vi anbefaler at samtalerne generelt ikke varer mere end en time.
Efter hver samtale på akuttelefonen skal du udfylde et statestikskema - det hjælper os med at kunne få kendskab til vores målgruppe.
Når du har en vagt på akuttelefonen, er der mulighed for at sende en SMS-besked til de mennesker som har ringet uden for åbningstiden siden sidste vagt og lade dem vide at vores akuttelefon nu har åbent. Det er en måde at række ud på, til de mennesker som har det svært og vise dem at vi gerne vil snakke med dem.
Det er ikke et krav, men en mulighed når man har vagten.
Hvis man kan se at der er mange som har ringet siden sidste vagt, kan et godt råd være, at lade vær med at sende besked til dem alle sammen på en gang, men i stedet sende en besked afsted ca. hver time. På den måde minimere du risikoen for at alle rådsøgerne ringer på samme tid, og nogle af dem så vil møde en telefonsvarer.
Nedenfor kan du se hvordan man sender via Relatel, og under videoen finder du den standard besked som du skal sende afsted.