Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Vores rådgivning

​​Misbrugsportalens rådgivning foregår telefonisk. Vi har to rådgivningsformer, hhv. akuttelefonen og samtaleforløb, som følgende vil blive forklaret.

​Om Akuttelefonen

Akuttelefonen er nok den vigtigste af vores tilbud, da det er her rådsøgende kan ringe ind i åbningstiden og få en hurtig rådgivning. Her er det primære formål ”Hjælp til selvhjælp”. Ydermere adskiller den sig fra samtaleforløb, ved at det er en enkeltstående samtale, og ikke gentagende med den samme rådgiver.

Vi modtager her alle slags opkald. Det kan være den misbrugsramte, den pårørende, men også andre i målgruppen.

Spørgsmålene er ofte mange i akutrådgivningen. Det kan være alt fra hvordan de håndterer situationen her og nu, hvor kan de finde hjælp helt konkret, hvordan hjælper de den misbrugsramte pårørende til at få hjælp osv.

Det er derfor vigtigt når man har en vagt på akutrådgivningen, at man kan danne bro videre til fx vores samtaleforløb, når vi som rådgivere kan høre at der kan være brug for mere hjælp, og informere om hvordan de kan ansøge

I vagterne på akuttelefonen, kan vi virkelig få testet vores kunnen af i den motiverende samtale, da rådsøgere ofte kan være så stressede, og belastet af den situation de er i, at de bare gerne vil ud med det hele. Her kan den motiverende samtale bruges til at danne ramme for samtalen, og komme omkring nogle af de vigtige ting. Vi anbefaler at samtalerne generelt ikke varer mere end en time.

Efter hver samtale på akuttelefonen skal du udfylde et statestikskema - det hjælper os med at kunne få kendskab til vores målgruppe.​

Om Samtaleforløb

Samtaleforløb er misbrugsportalens dybdegående rådgivning, hvor vi i fire samtaler gennemgår, rådgiver om og støtter rådsøgere med deres problemer og følelser. Det er dog påkrævet, at du har haft 3 vagter på akuttelefonen før du kan gå videre og have samtaleforløb (medmindre du har rådgivning erfaring fra andet sted), så derfor vil det først blive forklaret mere dybdegående i modul 5. Når du har haft det påkrævede antal vagter, kan du kontakte frivilligkoordinator for at høre om der er nogle samtaleforløb ledige.

​Fakta om akutrådgivning og samtaleforløb

Akutrådgivningen:

  • ​Åbningstider: mandag og tirsdag kl. 15-18 og onsdag, torsdag og fredag kl. 18-21.
  • ​Det forventes at rådgivere kan tage ca. 3 vagter om måneden i akutrådgivningen, for at vagtplanen skal kunne køre rundt.
  • ​Du tager og afsætter vagter i Smartplans kalender (vejledling i afsnit om platforme).
  • ​Læs undervisningsmateriale og se videoer i rådgiverpotalen
  • ​Du tilknyttes en mentor som ny frivillig. Denne mentor kan du trække på undervejs i sin læring som ny på misbrugsportalens rådgivning. Mentoren er en erfaren rådgiver. I tilknyttes mentorgruppen i Workplace.
  • De første 2 vagter er med opfølgning af mentor. Efter den 3. vagt er der mulighed for en evaluering med frivilligkoordinator og du kontakter blot denne. Du har altid mulighed for at kontakte frivilligkoordinator, hvis der er noget mentor ikke kan svare på eller du har andre spørgsmål.
  • Rådgivere skal udfylde statistikskema efter hver samtale i akutrådgivning (link Statestik skema under platformene - Surveymonkey)

Samtaleforløb:

  • 4 samtaler med den samme rådgiver - Oftest en gang om ugen eller hver 14. dag. Mulighed for forlængelse til 8 samtaler
  • ​Rådsøger ansøger via formular på Misbrugsportalens hjemmeside. Frivilligkoordinator matcher med en rådgiver og aftaler tidspunkt for første samtale. Dernæst kontakter frivilligkoordinator rådsøger med tidspunkt og telefonnummer, som de skal ringe på. Frivilligkoordinator bekræfter samtalen hvis vi hører fra rådsøger igen!
  • ​Rådgiver og rådsøger aftaler næste tidspunkt fra gang til gang. Er der ændringer undervejs er det vigtigt at kontakte koordinator, ligesom denne vil kontakte dig hvis rådsøger skriver. Ringer rådsøger ikke til aftalte tid, skal koordinator have besked.
  • ​Rådgiver opretter selv vagterne i smartplan. Her noteres navn på rådsøger og antal samtale, fx Niels2, så ved koordinator at Niels har fået 2 samtaler ud af 4.
  • ​Rådgiver udfylder evaluering efter endt forløb (findes på rådgiverportalen)
  • ​Rådgiver skal melde ud til frivilligkoordinator, når de afslutter et forløb efter 4 samtaler, så rådsøger kan udfylde en evaluering, som koordinator sender.
  • Hvis rådgiver og rådsøger bliver enige om at forlænge forløbet, så skal rådgiver gøre rådsøger opmærksom på at søge igen via formular, så det bliver registreret. Evt. bare skriv i tekstboks, at der ønskes fortsat samtaleforløb med pågældende rådgiver.

​Hvad er Pårørende Netværket - Misbrugsportalen

Pårørende Netværket - Misbrugsportalen henvender sig til alle mennesker, som har brug for hjælp og støtte.

Åbningstider​

Mandag – tirsdag

15.00 – 18.00​

Onsdag  - Fredag

18.00 – 21.00​

Weekend og helligdage

lukket

Der tages for​behold for ændringer i åbningstiderne.

Kontaktoplysninger

Pårørende Netværket - Misbrugsportalen

Bagsværd Hovedgade 126, 2880 Bagsværd

Klik her for rutevejledning

Telefon: 7090 9080

E-mail: mail@misbrugsportalen.dk