Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Vores rådgivning

​​Misbrugsportalens rådgivning foregår telefonisk. Vi har to rådgivningsformer, hhv. akuttelefonen og samtaleforløb, som følgende vil blive forklaret. Dertil er arbejder vi på at gøre online støttegrupper til en fast del af vores tilbud.

​Om Akuttelefonen

Akuttelefonen vores ældste tilbud, og det er her rådsøgende kan ringe ind i åbningstiden og få en hurtig rådgivning. Med akut skal det ikke forstås som decideret krise, men et sted rådsøgere kan ringe ind uden en aftale, og har mulighed for at være anonyme hvis de ringe med hemmeligt nr. Det er en meget lille del af samtalerne hvor mennesker er i en decideret akut krise.

Vi modtager her alle slags opkald. Det kan være den misbrugsramte, den pårørende, men også andre i målgruppen. 

Spørgsmålene er ofte mange i akutrådgivningen. Det kan være alt fra hvordan de håndterer situationen her og nu, hvor kan de finde hjælp helt konkret, hvordan hjælper de den misbrugsramte pårørende til at få hjælp osv. det forventes ikke at du har løsningen til det hele, men blot at du kan lytte samt være åben og nysgerrig.

Derfor giver det også tit mening at bygge bro over til vores samtaleforløb, hvor det er mulig for rådsøger, at få et sammenhængende forløb, hvor problemstillinger bliver gennemarbejdet, og de kan få lov til at snakke med den samme rådgiver. Når dette er tilfældet, informer da rådsøger om, at vores samtaleforløb søges på vores primære hjemmeside Misbrugsportalen.dk.

I vagterne på akuttelefonen, kan vi virkelig få testet vores kunnen af i den motiverende samtale, da rådsøgere ofte kan være så stressede, og belastet af den situation de er i, at de bare gerne vil ud med det hele. Her kan den motiverende samtale bruges til at danne ramme for samtalen, og komme omkring nogle af de vigtige ting. Vi anbefaler at samtalerne generelt ikke varer mere end en time.

Efter hver samtale på akuttelefonen skal du udfylde et statestikskema - det hjælper os med at kunne få kendskab til vores målgruppe.​

Når du har en vagt på akuttelefonen, er der mulighed for at sende en SMS-besked til de mennesker som har ringet uden for åbningstiden siden sidste vagt og lade dem vide at vores akuttelefon nu har åbent. Det er en måde at række ud på, til de mennesker som har det svært og vise dem at vi gerne vil snakke med dem. 

Det er ikke et krav, men en mulighed når man har vagten. 

Hvis man kan se at der er mange som har ringet siden sidste vagt, kan et godt råd være, at lade vær med at sende besked til dem alle sammen på en gang, men i stedet sende en besked afsted ca. hver time. På den måde minimere du risikoen for at alle rådsøgerne ringer på samme tid, og nogle af dem så vil møde en telefonsvarer.

Nedenfor kan du se hvordan man sender via Relatel, og under videoen finder du den standard besked som du skal sende afsted. 

SMS-besked:

Hej,

Vi kan se du har forsøgt at ringe til vores akuttelefon hos Pårørende Netværket – Misbrugsportalens uden for åbningstiden.

Vores telefoner har åbent nu og der sidder en rådgiver klar til at modtage kald, skulle du stadig have brug for en at snakke med. Hvis du er uheldig og kommer på telefonsvaren, er det fordi rådgiveren sidder i kald med nogle andre. Du kan prøve igen efter ca. 15-30 minutter.

Vi ser frem til at snakke med dig.

Mvh

Pårørende Netværket – Misbrugsportalen

- Denne besked kan ikke besvares -​

Om Samtaleforløb

Samtaleforløb er misbrugsportalens dybdegående rådgivning, hvor vi i fire samtaler gennemgår, rådgiver om og støtter rådsøgere med deres problemer og følelser. Det er dog påkrævet, at du har haft 3 vagter på akuttelefonen før du kan gå videre og have samtaleforløb (medmindre du har rådgivning erfaring fra andet sted), så derfor vil det først blive forklaret mere dybdegående i modul 5. Når du har haft det påkrævede antal vagter, kan du kontakte frivilligkoordinator for at høre om der er nogle samtaleforløb ledige.

​Fakta om akutrådgivning og samtaleforløb

Akutrådgivningen:

  • ​Åbningstider: mandag og tirsdag kl. 15-18 og onsdag, torsdag og fredag kl. 18-21.
  • ​Det forventes at rådgivere kan tage ca. 3 vagter om måneden i akutrådgivningen, for at vagtplanen skal kunne køre rundt, med mindre andet er aftalt.
  • ​Du tager og afsætter vagter i Smartplans kalender (vejledling i afsnit om platforme).
  • ​Læs undervisningsmateriale og se videoer på rådgiverpotalen
  • ​Du har altid mulighed for at kontakte nogle af de andre rådgivere, hvis du har nogle svære samtaler. I dine første samtale vil du være i tæt kontakt med vores faglige leder Jan eller rådgivningskoordinator Rasmus.
  • De første 2 vagter er med opfølgning. Efter den 3. vagt er der mulighed for en evaluering med frivilligkoordinator eller faglig leder og du kontakter blot denne. Ellers er det altid ok at kontakte nogle af de andre frivillige, hvis du har nogle spørgsmål.
  • Rådgivere skal udfylde statistikskema efter hver samtale i akutrådgivning (link Statestik skema under platformene - Google forms)

Samtaleforløb:

  • 4-8 samtaler med den samme rådgiver - Oftest en gang om ugen eller hver 14. dag.
  • ​Rådsøger ansøger via formular på Misbrugsportalens hjemmeside. Frivilligkoordinator matcher med en rådgiver og aftaler tidspunkt for første samtale. Dernæst kontakter frivilligkoordinator rådsøger med tidspunkt og telefonnummer, som de skal ringe på. Frivilligkoordinator bekræfter samtalen hvis vi hører fra rådsøger igen!
  • ​Rådgiver og rådsøger aftaler næste tidspunkt fra gang til gang. Er der ændringer undervejs er det vigtigt at kontakte koordinator, ligesom denne vil kontakte dig hvis rådsøger skriver. Ringer rådsøger ikke til aftalte tid, skal koordinator have besked.
  • ​Rådgiver opretter selv vagterne i smartplan. Her noteres navn på rådsøger og antal samtale, fx Niels2, så ved koordinator at Niels har fået 2 samtaler ud af 4 eller 8.
  • ​Rådgiver udfylder evaluering efter endt forløb (findes på rådgiverportalen)
  • ​Rådgiver skal melde ud til frivilligkoordinator, når de er halvvejs i et forløb og når de afslutter et forløb efter 4-8 samtaler, så rådsøger kan udfylde en evaluering, som koordinator sender.
  • Hvis rådgiver og rådsøger bliver enige om at forlænge forløbet, så skal rådgiver gøre rådsøger opmærksom på at søge igen via formular, så det bliver registreret. Evt. bare skriv i tekstboks, at der ønskes fortsat samtaleforløb med pågældende rådgiver.

​Hvad er Pårørende Netværket - Misbrugsportalen

Pårørende Netværket er en social frivillig rådgivningsorganisation, der henvender sig til familier, som er berørt af afhængighed.

Foreningen arbejder for at skabe bedre vilkår for pårørende gennem akutrådgivning, samtaleforløb, terapeutiske gruppeforløb og afvikling af projekter såsom landsdækkende julehjælp, oplæg og pårørendefællesskaber. 

Åbningstider​

Mandag – tirsdag

15.00 – 18.00​

Onsdag  - Fredag

18.00 – 21.00​

Weekend og helligdage

lukket

Der tages for​behold for ændringer i åbningstiderne.

Kontaktoplysninger

Pårørende Netværket - Misbrugsportalen

Bagsværd Hovedgade 126, 2880 Bagsværd

Klik her for rutevejledning

Telefon: 7090 9080

E-mail: mail@misbrugsportalen.dk