Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Online platformene

​Selvom vores arbejde primært foregår telefonisk, bruger vi forskellige online platforme til at koordinere og have kontakt med hinanden. Vi bruger nedenstående platforme, og du vil hurtigt blive fortrolig med dem alle.

​Rådgivningsportalen                           

​Rådgivningsportalen er platformen, du er på nu. Den indeholder al Misbrugsportalens faglige viden, og det er her, du bliver fagligt opkvalificeret til at kunne møde standarden i vores rådgivning. Du kan altid vende tilbage hertil, hvis der er ting, du gerne vil have genopfrisket.

Husk at der udover modulerne er en offentlig vidensbank, og at vi har en vidensdatabase som indeholder en masse viden fra de aktiviteter vi har afholdt i form af bl.a. foredrag. 

Derudover kan du på vores Youtube-kanal se optagelser af oplæg og talks, vi har afholdt.

​Workplace

Workplace er vores kommunikationsplatform. Her kan du chatte med de andre frivillige via Workplace-chatten, holde kontakt med din mentor, lave opslag om dine oplevelser på akuttelefonen eller samtaleforløb eller afsætte en vagt. 

Da det er herigennem, vores sociale fællesskab udleves – det er vores daglige kontor og mødested – opfordrer vi til at bruge Workplace ofte og downloade det som app til din telefon. Workplace-appen hedder “Workplace from Meta”. Vær ikke bange for at skrive til andre frivillige, hvis du har brug for faglig sparring, eller hvis du blot ønsker at sige hej.

Vi sørger for at oprette din profil - du skal blot sørge for at aktivere den, hvilket gøres igennem en mail, som du modtager, når du er oprettet. Husk at sætte et profilbillede på din profil - det er vigtigt, at vi kan se se hvem hinanden er, når vores daglige kontakt er digital. 

Workplace-chat

Ligesom Facebook har en separat chat-app på telefonen, som hedder Messenger, så har Workplace det samme. Når du bruger Workplace på din telefon, skal du derfor også downloade Workplace-chat appen, som hedder “Workplace Chat from Meta”. Det er herigennem, at du bruger chatfunktionen, når du er på mobilen.

Smartplan

Smartplan er den platform, vi bruger til holde styr på vagtplanen. Der bliver lagt en ny vagtplan op hver måned (ca. en uge før) og derfra kan du begynde at melde dig på vagterne. 

Det er også her, du skal skrive de samtaleforløb ind, så rådgivningskoordinatoren kan se hvornår dit forløb finder sted. Derudover skal du også skrive på Smartplan, hvis du har deltaget i vores vidensdelingsmøder eller andre frivillige aktiviteter. Så har vi som forening tydelig dokumentation for vores frivilligaktivitet, hvilket er rigtig relevant ifbm. fondsansøgning.

Vi opretter dig som bruger på Smartplan. Når du er blevet oprettet, vil du modtage et aktiveringslink på din mail, som du blot skal trykke på, hvorefter din bruger aktiveres.

  1. Når du er logget ind på Smartplan kan du se vagtplanen for denne måned, og hvis den allerede er oprettet, vagtplanen for næste måned.
  2. ​Når du trykker ind på den nuværende vagtplan, kommer du ind på den igangværende uge. Du kan gå frem og tilbage i ugerne ved at trykke på pilene i højre side af skærmen.
  3. ​For at sætte dig på en vagt skal du trykke på en dag, hvor der står “ledig vagt”.
  4. ​Derefter kommer du ind på dagen, og ud fra der, hvor der nu står “ledigt vagt”, kan du trykke “tag vagt”.
  5. ​Du er nu sat på vagtplanen.​

I videoen her kan du både se hvordan du sætter dig på en vagt (01:13) og hvordan du opretter en vagt til samtaleforløb (00:16)​

Hvis du tager en vagt, men finder ud af at det alligevel ikke kan lade sig gøre, kan du prøve at afsætte vagten. Det gør du ved at spørge, om der er nogle der vil tage din vagt først og fremmest via Smartplan:

  1. Gå ind på den vagt, du gerne vil af med.
  2. ​Tryk på dit navn.
  3. ​Til højre kan du nu trykke på “afsæt vagt”.
  4. ​Når du har gjort dette, får dine kollegaer besked om at du gerne vil afsætte din vagt, og forhåbentligt er der nogen, der kan tage den for dig.

Du kan også prøve at lave et opslag på Workplace og se, om nogen har mulighed for at hjælpe dig.

Hvis du ikke kan få afsat din vagt er det vigtigt at du kontakter frivilligkoordinator Rasmus. Smartplan har også en beskedfunktion, men vi foretrækker at holde al vores kommunikation på Workplace. 

Når du skal i gang med at have samtaleforløb, skal du også kunne oprette en vagt. 

Relatel

Relatel er vores omstillingsplatform. Det er her, du omstiller Pårørende Netværkets hovednummer til din telefon. På den måde forbliver du anonym under dine vagter på akutrådgivningen.

Vi opretter dig som bruger på Relatel. Du vil modtage et link i din mail med loginoplysninger, så du kan logge på. Vi har lavet en video, som viser hvordan du omstiller dig når du har vagt på akuttelefonen.

Vær påmærksom på, at du godt kan omstille dig før din vagt går i gang, da det ikke er muligt at modtage opkald fra akuttelefonens nummer uden for åbningstiden.

Når din vagt er afsluttet, så gå ind på Smartplan og se hvem der har vagten næste gang. Gå derefter ind på Relatel og omstil til den person. Alle skal i starten af deres vagt gå ind og sikre sig, at telefonen er omstillet til dem. Der sker dog fejl, og derfor er det en god ide selv at sørge for omstillingen i slutningen af sin vagt. 

Skulle det ved en fejl ske, at du bliver ringet op på et tidspunkt hvor du ikke har vagt, så kig i kalenderen på Smartplan og omstil gerne vagten til den, der har den. Du kan med fordel skrive en besked i Workplace Chat til vedkommende og minde dem om vagten.

Hvis der ikke er nogen på den næste vagt, skal du sørge for at vagten bliver viderestillet til telefonsvarer. Det gør du som vist på billedet nedenfor. Når du er kommet ind i "Rediger opsætning" under Akutrådgivningen Standard, vælger du rubrikken hvor der står "viderestil til..." og ændrer den til "gå til telefonsvare". Du bliver her bedt om at vælge en lyd, hvor du skal trykke på "Vælg lyd" og vælge lyden "Manglede bemanding på vagt Pro". 

Husk at trykke "Gem indstillinger" når du er færdig.

Når du har samtaler på både akuttelefonen og i samtaleforløb, kan rådsøger vælge at bedømme dig. Det er igennem Relatel de gør dette. For at se bedømmelsen kan du gå ind på indstillinger og trykke på smileys. Ellers får du som regel en mail når du bliver bedømt.​​

​Surveymonkey (Google Forms midlertidigt)

Surveymonkey er den platform, vi bruger til at indsamle statistik om både akutrådgivningen og samtaleforløb. Hver gang du har afsluttet en samtale på akuttelefonen, skal du udfylde et evalueringsskema. Du finder linket til akuttelefonens evalueringsskema her.

Vi opfordrer til, at du anvender det samme dag du har vagten, da det kan gå i glemmebogen, hvis man ikke udfylder med det samme. Ligeledes skal du hver gang du afslutter et samtaleforløb lave en evaluering af det. Det kan du gøre på linket til samtaleforløb rådgiverevaluering her.

Igen opfordrer vi til, at du anvender det forholdsvist hurtigt efter, at samtaleforløbet er afsluttet, så det stadig er friskt i hukommelsen. Det er vigtigt for os, at du laver disse evalueringer, da det er en måde for os at forbedre rådgivningen og derudover at tage hensyn til vores frivillige. Evalueringerne ligger også på Workplace under "vidensbibliotek".

​Hvad er Pårørende Netværket - Misbrugsportalen

Pårørende Netværket er en frivillig social rådgivningsorganisation, der henvender sig til familier og individer berørt af afhængighed.

Foreningen arbejder for at skabe bedre vilkår for pårørende og misbrugsramte gennem akutrådgivning, samtaleforløb, terapeutiske gruppeforløb og afvikling af projekter såsom landsdækkende julehjælp, oplæg og pårørendefællesskaber. 

Åbningstider​

Mandag – tirsdag

15.00 – 18.00​

Onsdag  - fredag

18.00 – 21.00​

Weekend og helligdage

lukket

Der tages for​behold for ændringer i åbningstiderne.

Kontaktoplysninger

Pårørende Netværket - Misbrugsportalen

Bagsværd Hovedgade 126, 2880 Bagsværd

Klik her for rutevejledning

Akutrådgivning: 7090 9080

Sekretariatet tlf: 7060 4446

E-mail: mail@misbrugsportalen.dk