Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Online platformene

​Selvom vores arbejde foregår telefonisk, bruger vi en masse online platforme til at koordinere og have kontakt med hinanden. Vi bruger nedenstående platforme, og du vil hurtigt blive fortrolig med dem alle.

​Rådgivningsportalen                           

​Rådgivningsportalen er platformen, du er på nu. Den indeholder alt misbrugsportalens faglige viden, og er her du bliver fagligt opkvalificeret til at kunne møde standarden i vores rådgivning. Du kan altid vende tilbage hertil, hvis der er ting du gerne vil have genopfrisket.

​Workplace

Workplace er vores kommunikationsplatform. Her kan du chatte med de andre frivillige via workplace chat, holde kontakt med din mentor, lave opslag om dine oplevelser på akuttelefonen eller samtaleforløb, eller afsætte en vagt. Da det er herigennem vores fællesskab udleves, opfordre vi til at bruge workplace ofte, og downloade det som app til din telefon. Workplce appen hedder “Workplace from Meta”. Vær ikke bange for at skrive til andre frivillige hvis du har brug for faglig sparring, eller hvis du blot ønsker at sige hej.

For at oprette dig skal du:

  1. Gå ind på workplace.com og klikke på “Try workplace”.
  2. ​Derefter opretter du dig med en e-mail. Husk at bruge den samme e-mail, som den du har kontaktet Misbrugsportalen med.
  3. Når du har tastet din email ind bliver der sendt en aktiveringskode/link til den email som du har brugt. Tryk på “Activate Account”. Hvis ikke du har modtaget linket så tjek din “Uønsket mail”, og sikrer dig, at du har tastet den rigtige email.
  4. Når du har trykket på linket, kommer du ind workplaces hjemmeside, hvor du skal oprette dig med dit navn og et password, samt dit telefon nr, og vælge en jobtittel. Når du har gjort det, trykker du på knappen “create your workplace”
  5. ​Nu skulle du gerne have en workplace bruger. Hvis du ikke allerede er blevet inviteret, vil du inden længe, blive inviteret til gruppen “fællesgruppen for rådgivningen”, som er vores online fællesskab.
  6. Brug af Workplace
  7. Her er en video som kan hjælpe dig komme i gang med at bruge de forskellige funktioner på Workplace. Workplace minder meget om facebook, så hvis du er bekendt med facebook, behøves du ikke se videoen.

Workplace-chat

Lige som Facebook har en separat chat app på telefonen, som hedder Messenger, så har Workplace det samme. Når du bruger Workplace på din telefon skal du derfor også downloade Workplace-chat appen som hedder “Workplace Chat from Meta”. Det er herigennem at du bruger workplace chat når du er på telefonen.

Smartplan

Smartplan er platformen vi bruger til vagtplan. Der bliver lagt en ny vagtplan op hver måned (ca. en uge før) og derfra kan du begynde at melde dig på vagterne. Det er også her du skal skrive de samtaleforløb ind, så rådgivningskoordinatoren kan se hvornår dit forløb finder sted.

Vi opretter dig som bruger på Smartplan. Når du er blevet oprettet vil du modtage et aktiveringslink på din mail, som du blot skal trykke på, hvor efter du har aktiveret din bruger.

  1. Når du er logget ind på smartplan kan du se vagtplanen for denne måned, og hvis den er blevet oprettet endnu, vagtplanen for næste måned.
  2. ​Når du trykker ind på den nuværende vagtplan, kommer du ind på den igangværende uge. Du kan gå frem og tilbage i ugerne, ved at trykke på pilene i højre side af skærmen.
  3. ​For at sætte dig på en vagt skal du trykke på en dag, hvor der står “ledig vagt”.
  4. ​Derefter kommer du ind på dagen, og ud fra der hvor der nu står “ledigt vagt”, kan du trykke “tag vagt”.
  5. ​Du er nu sat på vagtplanen.​
HI videoen her kan du både se hvordan du sætter dig på en vagt (01:13) og hvordan du opretter en vagt til samtaleforløb (00:16)​:

Hvis du tager en vagt, men finder ud af at det alligevel ikke kan lade sig gøre, kan du prøve at afsætte vagten. Det gør du ved at spørge, om der er nogle der vil tage din vagt først og fremmest via Smartplan:

  1. Gå ind på den vagt du gerne vil af med
  2. ​Tryk på dit navn.
  3. ​Til højre kan du nu trykke på “afsæt vagt”.
  4. ​Når du har gjort dette, får dine kollegaer besked om at du gerne vil afsætte din vagt, og forhåbentligt er der nogle som kan tage den.

Du kan også prøve at lave et opslag på workplace og se om der er nogle som er villige til at tage den.

Hvis du ikke kan få afsat din vagt er det vigtigt du kontakter frivilligkoordinator. Smartplan har også en beskedfunktion, men vi foretrækker at lave alt vores kommunikation på Workplace. Når du skal i gang med at have samtaleforløb, skal du også kunne oprette en vagt. 

Relatel

Relatel er vores omstillingsplatform. Det er her du omstiller dit nr til misbrugsportalens hovedtelefon. På den måde forbliver du anonym under dine vagter på akuttelefonen.

Vi opretter dig som bruger på Relatel. Du vil modtage et link i din mail med login oplysninger, så du kan logge på. Vi har lavet en video, som viser hvordan du omstiller dig når du har vagt på akuttelefonen.

Når din vagt er afsluttet, skal du ikke gøre noget, da telefonerne lukker. Den som har vagt næste dag, sørger for at omstille sig selv, og derfor bliver du ikke ringet op. Skulle det ved en fejl ske, så kig i kaldenderen, og omstil gerne vagten til den der har den. Du kan med fordel skrive en besked i workplace chat til vedkommende, og minde dem om vagten.

Hvis der ikke er nogen på den næste vagt, skal du sørge for at vagten bliver viderestillet til telefonsvarer. Det gør du som vidst på billede nedenfor. Når du er kommet ind i "Rediger opsætning" under Akuttelefonen Standard, vælger du rubrikken hvor der står "viderestil til..." og ændre den til "gå til telefonsvare". Du bliver her bedt om at vælge en lyd, hvor du skal trykke på "Vælg lyd" og vælge lyden "Manglede bemanding på vagt Pro". Husk at trykke "Gem indstillinger" når du er færdig.

Når du har samtaler på både akuttelefonen og i samtaleforløb, kan rådsøger vælge at bedømme dig. Det er igennem Relatel de gør dette. For at se bedømmelsen kan du gå ind på indstillinger og trykke på smileys. Ellers får du som regel en mail når du bliver bedømt.​​

​Surveymonkey

Surveymonkey er den platform vi bruger til at indsamle statistik om både akutrådgivningen og samtaleforløb. Hver gang du har afsluttet en samtale på akuttelefonen, skal du udfylde et evalueringsskema. Du finder linket til akuttelefonens evalueringsskema her

Vi opfordrer til, at du anvender det samme dag du har vagten, da det kan gå i glemmebogen, hvis man ikke udfylder med det samme. Ligeledes skal du hver gang du afslutter et samtaleforløb lave en evaluering af det. Det kan du gøre på linket til samtaleforløb rådgiverevaluering her

Igen opfordrer vi til at du anvender det forholdsvist hurtigt efter, at samtaleforløbet er afsluttet, så det stadig er friskt i hukommelsen. Det er vigtigt for os at du laver disse evalueringer, da det er en måde for os, at forbedre rådgivningen og derudover at tage hensyn til vores frivillige.

​Hvad er Pårørende Netværket - Misbrugsportalen

Pårørende Netværket - Misbrugsportalen henvender sig til alle mennesker, som har brug for hjælp og støtte.

Åbningstider​

Mandag – tirsdag

15.00 – 18.00​

Onsdag  - Fredag

18.00 – 21.00​

Weekend og helligdage

lukket

Der tages for​behold for ændringer i åbningstiderne.

Kontaktoplysninger

Pårørende Netværket - Misbrugsportalen

Bagsværd Hovedgade 126, 2880 Bagsværd

Klik her for rutevejledning

Telefon: 7090 9080

E-mail: mail@misbrugsportalen.dk