Opstart af samtaleforløb
Det er rådsøger der via hjemmesiden, ansøger om et forløb med en frivillig. Rådsøger kan fx have fået det anbefalet via akuttelefonen, men mange finder os også via google, hvor de søger hjælp til pårørende.
Når man som frivillig skal have opstartet et samtaleforløb, sker det gennem vores faglige leder Jan og forløbskoordinator Rasmus.
Du skal skrive til Jan og oplyse at du ønsker et forløb, hvorefter Jan sørger for at matche dig med en rådsøger, som har nogle problematikker, der svarer til dine kompetencer. Dette er selvfølgelig givet, at der er nogle rådsøgere, som mangler en rådgiver. Hvis der ikke er nogle frie forløb, bliver du prioriteret næste gang der kommer en ansøgning ind. Nogle gange vil vi også række ud til dig, hvis vi kan se at vi har et forløb som matcher dine kompetencer. Du får selvfølgelig også selv lov til at se rådsøgers ansøgning, så du selv kan bedømme om forløbet er noget for dig.
Når du er blevet matchet med en rådsøger, kommer du til at have kontakt med rådsøger gennem vores koordinator Rasmus, som vil hjælpe med at aftale tidspunkt for jeres første samtale. Derefter aftaler dig og rådsøger fra gang til gang, hvornår i har næste samtale.
Som udgangspunkt varer forløb 4-8 samtaler, med mulighed for forlængelse, hvis rådsøger og rådgiver finder, at det giver mening at forlænge. Det er ikke alle frivillige der har forløb. Nogle har kun akuttelefonen. Uanset om man har forløb eller ej, er det vigtigt at man dækker vagter på akuttelefonen også, medmindre andet er aftalt.
Når du som frivillig har forløb, fungerer det på den måde, hvor du får et fast telefonnummer, som tilhører dig, og automatisk omstiller til din telefon. Det betyder, når en rådsøger bevilliges et forløb, får de et nummer de skal ringe på, på det aftalte tidspunkt, og du skal derfor ikke gøre noget, da nummeret omstiller til din telefon helt automatisk.