Vi kan ikke altid rette det
Selvom den motiverende samtale og peer-støtte metoden kan række meget lang hvad angår rådgivning, er det ikke altid at det er tilstrækkeligt, og vi må som rådgivere sende den rådsøgende andre steder hen. Nogle gange er rådsøgers problem for omfattende til at vi kan hjælpe med at løse det, og nogle gange er rådsøger ikke klar til at tage imod den støtte og rådgivning, vi kan give. Det er bedre at indse, at man ikke kan hjælpe, end at blive ved med at prøve. På den måde holder vi ikke rådsøger tilbage for at få den hjælp de egentlig har brug for, og vi skuffer ikke os selv ved at sætte for høje forventninger. Husk at dette selvfølgelig er en “sidste udvej”, og at vi ikke afviser rådsøger fordi det er en svær sag.
Derudover kan det også ske at du oplever rådsøger kan være meget ubehagelig. Det kan for eksempel være at de ringer ind meget påvirkede, eller at de har en truende adfærd. I sådanne tilfælde er det okay at sige fra. Man kan eventuelt bede dem om at ringe ind når de ikke er påvirkede mere. Det er vigtigt at huske at passe på sig selv, så husk at det er okay at sige fra. Hvis du har været ude for noget ubehageligt, eller er i tvivl om hvorvidt du kan hjælpe en rådsøger, anbefaler vi at du tager fat i enten din mentor, eller prøver at sparre og dele med nogle andre af vores frivillige, så du ikke sidder med det alene. I denne situation kan du også altid kontakte den rådgivningsfaglige koordinator og få sparring på hvordan du kan håndtere det.
Ekstra materiale:
www.motikon.dk
www.denmotiverendesamtale.dk/
Bøger: Den motivernede samtale - I teori og praksis