De 4 processer i MI
Udover værktøjerne, bruger vi i Den Motiverende Samtale fire processuelle begreber til at opbygge samtalen. Samtalen bliver i denne forstand opfattet som en motivationsproces, som der bør være fokus på for at skabe progression. MI processerne er følgende: Engagere/opbyg relation, Fokusere, Frembring og Planlægge.
Engagere/opbyg relation
I den første proces handler det for os som rådgiver om at sikre, at rådsøger føler sig tilpas og engageret i vores samtale. At de simpelthen har lyst til at deltage i og bidrage til samtalen. Vi skaber en god arbejdsrelation. I pressen her bliver du klogere på, hvad der rører sig i rådsøger og i rådsøgers liv, og du sikrer dig, at du viser rådsøger, at du er både empatisk og accepterende - at du er villig til at “gå ind i deres bold”, som Malene nævner i sine videoer. Åbne spørgsmål og refleksioner er gode redskaber til dette. Alt afhængig af hvor meget rådsøger har på hjerte, så behøver denne proces ikke at tage lang tid, før I kan bevæge jer videre til 2. proces.
Fokuser
Når du har har vist rådsøger, at du er interesseret og accepterende, og rådsøger er blevet tryg og engageret i samtalen, har du sandsynligvis fået en god ide om de problematikker som er i personens liv. Der er også en stor sandsynlighed for at der er rigtigt mange problematikker, nogle større end andre.
Derfor har du brug for den anden proces: At finde fokus.Det er i denne motivationsproces du sammen med rådsøger beslutter hvad i ønsker at snakke om. Hvilke ting har rådsøger eksempelvis snakket mest om, eller er der nogle ting som rådsøger bliver ved med at komme tilbage til? Vi tydeliggør her hvilket emne samtalen skal handle om. Her kan opsummeringer være rigtigt brugbare.
Et eksempel kan være: “Så der sker mange ting i dit liv. Du fortæller, at dine børn ikke vil se dig mere, fordi du stadig taler med deres far, at din økonomi er hårdt belastet, og at du er begyndt at overveje, om du skal til at have en anden tilgang til dine børns fars misbrug. Af alle de ting, hvad giver så bedst mening for dig, at vi bruger vores tid i dag på?”.
Frembring
Under denne proces, er målet at få rådsøger til selv at indse og argumentere for deres præmis for forandring, samt at finde deres egne styrker og motivation. Det er her, at du sætter alt ind på at få forandringsudsagn frem i rådsøgers sprog.
Her bliver dine samtaleværktøjer vigtige. Du stiller åbne spørgsmål til fx: “Hvordan kan det være, at du overvejer at gøre noget nyt?” Og du laver refleksioner, som tager fat i deres forandringsudsagn. Fx “Så du kan se, at dit liv vil blive nemmere, hvis du får lavet den her ændring.”
Planlæg
Når rådsøger har sagt så mange forandringsudsagn, at de ikke er i tvivl længere om, at de gerne vil lave en forandring i deres liv, kan du begynde, i samarbejde med dem, at planlægge det videre forløb. Hvordan tænker de, at forandringen skal ske? Hvad vil de gøre? Har de nogle tidligere erfaringer, som de kan bruge? Hvad har før virket? Det er vigtigt her at vi stadig lader rådsøger bestemme hvad de gør, og at det forsat er deres ekspertise på deres liv og situation, som vi hjælper dem med at finde frem.
Samtaleprocesserne foregår i en motiverende samtale ikke nødvendigvist lineært. Der kan være behov for at genbesøge tidligere processer fx for at blive helt sikker på, at vi har valgt det rigtige fokus. Eller hvis vi mærker, at rådsøger bliver mindre engageret i samtalen.
Hver samtale er unik, og det er vores opgave som rådgiver at tilpasse os rådsøgers behov og tilgang til den situation, som de står i.
Kort opsummeret virker processerne i samtalen som følgende: som det første viser du rådsøger, at du er værd at tale med, så de ønsker at engagere sig i samtalen. Efterfølgende fokuserer du på de problemer som virker vigtigst at få snakket om, hvorefter du igennem samtale får rådsøger til at frembringe udsagn om at ændre adfærd, så de får afklaret, hvordan de ønsker at deres situation skal se ud. Til sidst, planlægger du sammen med rådsøger hvordan de vil ændre deres situation.
I følgende video vil Malene gennemgå hvordan processerne udfolder sig i kontekst, og give flere eksempler på de forskellige processer.