Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

At være mentor i Pårørende Netværket Misbrugsportalen

Mentor rollen er til for at give nye frivillige en god og tryk start hos Misbrugsportalen/ Pårørendenetværket.

En frivillig som har været en aktiv del af Misbrugsportalen/ Pårørendenetværkets rådgivning i ½ år, kan blive mentor.

Når der starter nye frivillige, får de tildelt en mentor for at hjælpe dem til at komme ordentligt i gang som rådgiver. Som mentor er det din opgave at stille dig til rådighed, hvis den frivillige har spørgsmål, er i tvivl om noget, eller har brug for sparring, det værende af faglig, teknisk eller organisationsmæssig art.

Selvfølgelig er det ikke et krav, at du som mentor kan svare på alt, men hvis du ikke ved det, kan du sandsynligvis pege på en som ved det. Spørgsmål, tvivl og sparring er selvfølgelig noget, som frivillige kan gøre med hvem som helst i organisationen, men som ny er det rart, at man ved specifikt hvem man kan henvende sig til.

Alle frivillige er naturligvis forskellige, nogle vil kræve mere eller mindre opmærksomhed, så det er op til dig at bedømme behovet for den nye. Du forventes selvfølgelig ikke være tilgængelig til hver en tid, og du kan eventuelt planlægge med den nye rådgiver hvornår I kan snakkes ved.​

Rart som ny

Når den nye frivillige er oprettet på Workplace, kan du skrive en besked i privat chatten for at starte relationen, og for at sikre at den nye ved hvem du er. Det kan være med til at give den nye en tryghed i relationen og dermed samtidig øge sandsynligheden for, at de spørger, hvis de er i tvivl om noget.​

Opmærksomhedspunkter​

Udover de generelle spørgsmål som den nye frivillige kan have, er der også nogle bestemte tidspunkter, som ofte kræver ekstra opmærksomhed. Det er som regel inden for de første par måneder.

Første vagt

Når den nye rådgiver skal have sin første vagt, plejer det at være en god ide at du som mentor, tilbyder en kort samtale enten før eller efter vagten. Så kan den nye rådgiver f.eks. få dulmet nervøsitet, besvaret eventuelle spørgsmål eller sparret med om eventuelle samtaler de har haft.

Hvis der ikke har været nogle opkald på den første vagt, kan det være en god ide at tilbyde den nye rådgiver en samtale når de har haft første vagt. Så har de mulighed for at dele deres oplevelse og få svar, hvis de har spørgsmål.

Undervisningsforløbet og MI

Inden den nye skal på første vagt, skal de have taget modul 1-3 af vores online undervisning. Det er en god ide at sikre, at de har forstået de mest essentielle ting i modulerne, især den motiverende samtale. Du kan planlægge en samtale med den nye, når de har taget de tre første moduler. Det kan for eksempel være i forbindelse med den første vagt, at man også spøger ind til deres forståelse af modulerne. Hvis det virker som om, at de ikke har forstået det, er det helt okay, at du beder dem om at genbesøge modulet for at se det igen.

Samtaleforløb

Som regel skal den nye have haft et par vagter på akuttelefonen, før de begynder på at få samtaleforløb. Når de får tildelt første samtaleforløb, kan det også være en god ide at tilbyde dem en forventningsafstemmende samtale. Samtaleforløb er lidt mere omfattende end akuttelefonen, og det kan kræve mere investering i den rådsøgende og planlægning af samtalerne. Det kan derfor være rart for den nye rådgiver at få en forståelse for, hvad der egentligt forventes af dem, samt at høre noget erfaring fra en som har haft samtaleforløb før.

Når den nye har haft sit første samtaleforløb, er de mere eller mindre helt integreret som rådgiver. Du har i den forstand udfyldt din mentorrolle. Det betyder ikke at I ikke kan snakkes ved, eller stadig bruge hinanden til at sparre, men der er ikke flere opmærksomhedspunkter som du skal være opmærksom på.​

​Hvad er Pårørende Netværket - Misbrugsportalen

Pårørende Netværket - Misbrugsportalen henvender sig til alle mennesker, som har brug for hjælp og støtte.

Åbningstider​

Mandag – tirsdag

15.00 – 18.00​

Onsdag  - Fredag

18.00 – 21.00​

Weekend og helligdage

lukket

Der tages for​behold for ændringer i åbningstiderne.

Kontaktoplysninger

Pårørende Netværket - Misbrugsportalen

Bagsværd Hovedgade 126, 2880 Bagsværd

Klik her for rutevejledning

Telefon: 7090 9080

E-mail: mail@misbrugsportalen.dk